sob.. gru 21st, 2024
Klimatyzacja mieszkań i sklepów - postęp, a może coś innego?

Klimat się ociepla – to fakt, z którym ciężko polemizować. Zimy stają się coraz łagodniejsze (kiedy ostatnio widzieliśmy śnieg?), a lata – gorętsze. Nic dziwnego, że wraz z tym przychodzą do nas trendy z krajów, które z upałami mają wiele więcej do czynienia. Jednym z tych trendów jest klimatyzacja mieszkań i sklepów, tak powszechna chociażby w Arabii Saudyjskiej. Chociaż w Polsce każdy z nas przyzwyczaił się już do klimatyzowanych sklepów wielkopowierzchniowych, klimatyzatory coraz łatwiej spotkać jest też w większych i mniejszych sklepach, ale i w mieszkaniach. Czy można nazwać to postępem? A może to szkodzenie samemu sobie?

Klimatyzacja dla domu – wszystko, co powinniśmy o niej wiedziećKlimatyzacja mieszkań i sklepów – jakie idą z nią zalety?

Czy tego chcemy, czy też jesteśmy temu przeciwni, klimatyzacja mieszkań i sklepów staje się czymś coraz bardziej popularnym i powszechnym. Nie sposób jest nie zauważyć stale rosnącego zainteresowania właśnie nią. Poniżej przedstawiamy podstawowe zalety płynące z zainwestowania w nią – zarówno z perspektywy właścicieli sklepów, jak i posiadaczy mieszkań czy domów.

Klimatyzacja – zalety posiadania jej w domu

  • zapewnianie odpowiedniej temperatury i wilgotności – klimatyzacja mieszkań i sklepów to coś, w parze z czym idą najbardziej optymalne warunki do życia, przede wszystkim pod względem temperatury powietrza, ale i poziomu jego wilgotności;
  • szybkie ochłodzenie – niczym innym (wiatrakami czy otwarciem okien) nie osiągniemy tak szybkiego ochłodzenia, jak właśnie systemem klimatyzacji;
  • oczyszczanie powietrza – większość klimatyzatorów obecnie dostępnych na rynku pozwala na zamontowanie w nich filtrów, które z kolei pozbywają się zanieczyszczeń i smogu z powietrza; działają więc jak oczyszczacze.

Klimatyzacja – zalety posiadania jej w sklepie

  • przyciąganie spragnionych chłodu klientów – udowodniono naukowo, że w upalne dni klienci chętniej odwiedzają sklepy posiadające klimatyzację na pokładzie – jest to więc element, który może zwiększyć nasze obroty i przyciągnąć nowych odbiorców;
  • dobry wpływ na pracowników – pracujący w optymalnych dla siebie warunkach pracownicy są bardziej efektywni i zadowoleni – to z kolei przekłada się na ich wydajność w pracy, ale też po prostu ich opinię na nasz (pracodawców) temat;
  • optymalne warunki dla towarów – sprzedawane przez nas w sklepie produkty muszą przebywać w odpowiednich warunkach, aby zachowały swoją jakość – nawet jeśli nie są produktami spożywczymi; lepiej więc, żeby przebywały w kontrolowanej temperaturze, aniżeli w kompletnym upale.

Klimatyzacja i jej główne wady

Naturalnie rzecz biorąc nic nie jest tak kolorowe, aby nie posiadało żadnych wad – nie inaczej jest z klimatyzacją mieszkań i sklepów i choć część z nich wynika z niewiedzy czy też nieprawidłowego ustawiania klimatyzatora, wiele z nich jest naprawdę zauważalnych. Poniżej przedstawiamy te najpoważniejsze.

Klimatyzacja – wady posiadania jej w domu

  • duży hałas – w zależności od modelu klimatyzatora; hałas jest zawsze słyszalny i odczują to osoby wrażliwe właśnie na dźwięki, albo też ich sąsiedzi (klimatyzatory bardzo często montuje się na balkonach – w przypadku konstrukcji typu „split”);
  • zajmowanie przestrzeni – często nie posiadamy dużego mieszkania, żeby pozwolić sobie na wstawienie do niego bądź co bądź sporego systemu klimatyzacji; ten potrafi zajmować sporo miejsca, mimo, że można go zamontować również na suficie;
  • konieczność przeprowadzania regularnych przeglądów i czyszczenia – sprawnie działająca klimatyzacja mieszkań (i sklepów) to taka, która nie jest zanieczyszczona od środka oraz która nie uległa nawet najmniejszej awarii; to możemy sprawdzić korzystając z usług specjalistów – płatnych, rzecz jasna.

Klimatyzacja – wady posiadania jej w sklepie

  • dodatkowy wydatek – system klimatyzacji wiąże się ze sporym wydatkiem – zwłaszcza wtedy, gdy jesteśmy właścicielami większego sklepu, którego jeden klimatyzator nie byłby w stanie ogarnąć; klimatyzacja to jednak nie jedynie koszt jednorazowy – jako że pracuje cały czas i zasilana jest energią elektryczną, generuje wyższe rachunki za prąd, zależne również od docelowej powierzchni;
  • odrzucanie klientów negatywnie do niej podchodzących – choć obecność klimatyzacji jest w stanie przyciągnąć klientów w upalne dni, ci bardziej sceptyczni wolą nie odwiedzać klimatyzowanych sklepów, podążając za bardzo powszechnym mitem głoszącym, że klimatyzacja negatywnie wpływa na nasz stan zdrowia, będąc bezpośrednią przyczyną wielu różnych chorób reumatoidalnych.

Podsumowanie

Zestawiając wszystkie zalety i wady klimatyzacji mieszkań i sklepów nie sposób nie mieć wrażenia, że to te pierwsze przeważają nad drugimi. Prawdą jest, że wraz z kolejnymi – coraz dłuższymi, nota bene – falami upałów będziemy starać się znaleźć lepsze, szybsze i skuteczniejsze sposoby na radzenie sobie z nimi. Naturalne wydaje się skłonienie właśnie ku klimatyzacji – zwłaszcza, że odpowiednie jej ustawienie pozwala pozbyć się wynikających z nieprawidłowej konfiguracji wad i cieszyć się z życia w najbardziej optymalnych z możliwych warunkach.

By